जाति: caste type birth class family nature rod phylum
प्रथा: consuetude usage tradition survival praxis modern
उदाहरण वाक्य
1.
There is a rigid caste system , which is based on the work undertaken and from which an escape is out of question . उनमें कठोर जाति प्रथा होती है जो कि किए जाने वाले कार्य के आधार पर होती है और जिससे बच पाना असंभव है .
2.
The caste system had become so rigid that the lower classes of Hindu society were completely cut off from the higher classes and higher culture . जाति प्रथा इतनी कड़ी थी कि हिंदू समाज के नीचे के वर्ग के लोग , उच्च संस्कृति और उच्च वर्ग के लोगों से अलग हो गये थे .
3.
Though rigidly caste-ridden and founded on fundamental inequality , it is a kind of socialism into which royalty is even accom- modated . हालांकि इसका आधार कठोर जाति प्रथा और सैद्धांतिक असमानता है.यह एक प्रकार का समाजवाद है जिसमें राजपद के लिए भी स्थान हे .
4.
In general social life the hierarchy of the caste system persisted even among the Buddhists and the Jains , but the order of gradation was changed to some extent . साधारण रूप से सामाजिक जीवन में यद्यपि बौद्ध और जैनों में भी जाति प्रथा की वंश परंपरा कायम थी किंतु श्रेणी के क्रम कुछ सीमा तक बदल गये .
5.
Their practical religious life consisted of -LRB- a -RRB- the numerous rites and sacrifices performed under the direction of the Brahmins and -LRB- b -RRB- the duties prescribed for their particular caste under the caste system . उनके व्यावहारिक धार्मिक जीवन में सम्मलित था ( अ ) ब्राह्मणों के निर्देश पर संपन्न किए जाने वाले विभिन्न कर्मकांड , त्याग बलिदान और ( ब ) जाति प्रथा के अंर्तगत जाति विशेष के लिए निर्घारित उनके Zकर्तव्य .
6.
But in spite of all this , caste distinctions became more rigid because in this loose structure of Puranic religion and culture , the real binding force was provided by the Brahmins and their power and influence depended on the caste system . किंतु इस सबके बावजूद जाति भेद और कड़े बन गये , क़्योकि पौराणिक धर्म और संस्कृति इस शिथिल ढांचे में,वास्तविक बंधन पैदा करने वाली शक़्ति ब्राह्मणों द्वारा दी जाती थी.और उनकी ताकत और प्रभाव जाति प्रथा पर निर्भर करता था .
7.
One would have expected that the Muslims , whose religion does not recognise any form of social distinction , would have no social hierarchy , but we find that they have actually developed something like a caste system by dividing themselves into racial and hereditary vocational groups . कोई यह अपेक्षा करता होगा कि मुसलमान जिनका धर्म किसी भी प्रकार के सामाजिक भेदभाव को मान्यता नहीं देता , की कोई सामाजिक वंश परंपरा नहीं होगी , किंतु हम पाते हैं कि उन्होने अपने को जातिगत तथा वंशानुगत व्यावसायिक समुदायों में विभाजित कर वास्तव में कुछ जाति प्रथा के समान विकसित कर लिया है .